Eerste berichtje uit het Verre Oosten - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jop Vos - WaarBenJij.nu Eerste berichtje uit het Verre Oosten - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jop Vos - WaarBenJij.nu

Eerste berichtje uit het Verre Oosten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jop

08 Januari 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Hee alle geinteresseerden,

Dit is mijn eerste berichtje uit het echte Azie. Ik ben hier nu al twee en een halve dag en ik ben inmiddels al redelijk gewend. Alleen heb ik nog een beetje last van een jet lag. Het is hier inmiddels bijna 10 uur s avonds en ik ben al aardig moe. Maar ik zal even mijn verhaal chronologisch gaan vertellen:
Mijn vlucht van Amsterdam naar Istanbul ging goed. Het was er zeer rustig dus had de hele rij voor mezelf, waardoor ik daar een uur na de maaltijd geslapen heb. Ook de overstap in Istanbul verliep zonder problemen. Mijn vlucht naar Hong Kong was iets minder. Na een rustige eerste vlucht had ik op hetzelfde gehoopt voor de tweede vlucht, maar helaas. Hij zat helemaal vol. Maar gelukkig was er nog individueel vermaak met films en spelletjes in zo'n groot vliegtuig. Maar in al mijn enthousiasme heb ik 't al vast laten lopen tijdens een spelletje binnen een half uur, dus heb ik het grootste deel van mijn vlucht maar geslapen. Eenmaal aangekomen kon ik makkelijk met de bus naar het centrum. Het weer was (en is nog steeds) vrij grauw met af en toe een beetje regen. Toen ik aankwam in de buurt van mijn hostel werd ik verrast door de enorme 'chineesheid' van alles. Deze buurt (Mong Kok) is behoorlijk chinatown. Zo enorm veel mensen op straat (waarvan een enkeling Westers is). En overal ruikt het naar eten en zie je schreeuwerige lichtgevende reclames met Chinese tekens. Nadat ik mijn hostel, dat ergens in een oude flat op de zevende verdieping gevonden heb was ik eigenlijk meteen gaan slapen. Mijn kamer is erg klein en heeft geen ramen, maar wel een tv waar ik al mijn favoriete Chinese soaps kan volgen! Die nacht was ik om 4 uur klaar wakker (een zeldzaamheid voor mij) en kon ik niet meer slapen tot 6 uur, waarna ik weer te lang uitgeslapen heb.
Die ochtend (of middag, rond 12 uur volgens mij) ben ik hier door de buurt gaan lopen en heb ik me gewaagd aan noodle soep. Onhandig met stokjes en slurpend heb ik het zeer smakelijke, goedkope en kokendhete gerechtje naar binnen gekregen. En vandaag nog helpen de brandblaren op mijn lippen me aan deze maaltijd te herinneren (dat is overigens wel positief hoor). Daarna ben ik naar het centrum gaan lopen en verbaasde ik me over alle techniekwinkels, eettentjes en het chaotische (linksrijdende) verkeer. Onderweg nog ook een (relatief nieuwe) traditionele Chinese tempel bezocht. Bij aankomst in het zuiden van Kowloon met de veerboot overgevaren naar Hong Kong Eiland waar de grootste gebouwen van Hong Kong staan. Eenmaal in daar (Hong Kong Stad) viel het me tegen dat daar heel veel Europeanen (vooral Britten) lopen. Ook is dat de buurt waar alle grote winkels zoals de h&m enzo zitten. In deze buurt hebben ze het voor elkaar gekregen om overal een winkelcentrum te bouwen, zowel boven als onder de grond, die ze dan met een gangenstelsen van voetgangersbruggen en roltrappen verbinden, waardoor je dagenlang kan winkelen in een groot dolhof. Niet echt mijn favoriete buurt dus. Maar in wat achteraf gelegen straatjes heb je daar ook wel leuke markten met verse (levende) vis, varkenslevers, paddenstoelen en gedroogde eenden. Toen werd het avond en ben ik weer terug naar mijn hostel gaan lopen door de avondmarkt, waar ze echt alleen maar 'made in china' zooi verkopen. Ik was alweer behoorlijk moe en ben toen alweer gaan slapen. En die nacht werd ik weer om 4 uur wakker. Waarna ik weer om 6 uur in slaap viel en vandaag nog tot veel later uitsliep dan de dag ervoor. Ik hoop dit verrotte ritme na vannacht weer onder controle te krijgen. Maar die middag (ja deze keer was het echt middag) ben ik weer gaan ontbijten bij hetzelfde restaurantje en had ik de stokjes al wat beter onder controle. Daarna ben ik met de metro weer naar Hong Kong Stad gegaan waar ik met de 'peak tram' naar (zoals de naam al doet vermoeden) de piek op de 500 meter hoge berg naast de stad gegaan. Deze zeer steile tram wordt door een kabel getrokken, dwars door het jungle-achtige landschap. Eenmaal op de top was een enorm mooi uitzihct over Hong Kong Stad, de haven en Kowloon. Ik ben er tot half 7 gebleven om de zonsondergang te kunnen meemaken (of eigenlijk het wolkendek donkerder zien worden). Uiteraard werd ook deze plek gesierd door wel twee winkelcentra. Daarna ben ik weer met de bus naar benedengegaan en met de metro naar het hostel, waar ik nu mijn verhaal aan het schrijven ben. Binnenkort wil ik naar Lantau Eiland, waar een paar tempels, kloosters een groot Boedhabeeld te zien zijn. Ook ga ik nog naar een kleiner eiland en wil ik naar Macau, een ander Hong Kongachtig 'landje' dat het Las Vegas van Azie is. Dus tot snel dan weer!

(Oh ik heb trouwens mijn Bronnen en Literatuur Middeleeuwen gehaald!)

  • 08 Januari 2010 - 14:48

    Hetty:

    Hoi Jop, ik dacht dat je pas volgende week zou vertrekken, maar je bent er al! Klinkt allemaal weer goed hoor. Laat je niet gek maken door die poepchinezen. Veel plezier, dikke kus X

  • 08 Januari 2010 - 16:50

    Pap En Mam:

    Nooit gedacht dat slapen een probleem voor je zou kunnen zijn!
    Veel plezier en tot je volgende bericht.

  • 08 Januari 2010 - 18:15

    Seline:

    Leukleukleuk!
    En hoe lang zit je nog in Hong Kong? Dan mail ik even een vriendin van mij uit HongKong over de geheime dingen en plekken die je niet moet missen.
    Kus

  • 09 Januari 2010 - 15:06

    Huug, Veer, Nan&Wies:

    Leuk Jop!!
    xxxxxx

  • 12 Januari 2010 - 10:50

    Lotte:

    He broer,

    Klinkt goed allemaal en die winkelcentra lijken mij natuurlijk wel wat!
    Lees trouwens nu pas je verhaal (schandalig) door alle belachelijke drukte...

  • 13 Januari 2010 - 00:08

    Rob:

    Ja Jop, na die verhaal weer eens gelezen te hebben, moet ik toch zeggen dat je wat subtiele, vermakelijke sarcasmes erin verstopt hebt! :D klinkt wel te chill. Heeft HK dan zoiets als een 'centrum'?

  • 13 Januari 2010 - 00:09

    Rob:

    Sorry dat ik zo Marokkaans typ trouwens

  • 14 Januari 2010 - 10:26

    Jop Zelf!:

    Hee bedankt voor jullie reacties!

    Lotte hoe gaat het met de verbouwing? Ben je daar elke dag nu? Nog steeds erg druk?

    En Rob woon je al in je nieuwe huis? Je zou trouwens hier ook echt gek worden van de meisjes in schooluniform:P Ik denk dat je je hier wel goed zou vermaken haha:P En over dat typen mag ik niets zeggen, nu ik mijn verhaal met al zijn typfouten teruglees... ik verbeter t ooit nog wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

Hong Kong en Taiwan

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2010

Laatste bericht uit de Orient

18 Januari 2010

Laatste dag Taipei

17 Januari 2010

Tweede bericht uit Republiek China

14 Januari 2010

Berichtje van Formosa

11 Januari 2010

Tweede bericht vanuit Hong Kong
Jop

Actief sinds 17 Mei 2009
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 41318

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 21 Mei 2014

Midden-Oosten en de Kaukasus

07 Februari 1990 - 28 Augustus 2012

Andere bestemmingen

14 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Centraal-Amerika

29 Mei 2011 - 15 Juli 2011

Oost-Azië

15 Juni 2010 - 25 Augustus 2010

Zuidoost-Azie

05 Januari 2010 - 22 Januari 2010

Hong Kong en Taiwan

28 Juni 2009 - 05 Augustus 2009

Midden-Oosten

Landen bezocht: