Berichtje van Formosa - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Jop Vos - WaarBenJij.nu Berichtje van Formosa - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Jop Vos - WaarBenJij.nu

Berichtje van Formosa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jop

14 Januari 2010 | Taiwan, Taipei

Ik ben net aangekomen in mijn hostel in Taipei. De familie van wie het hostel is zit hier achter me heel lekker ruikend eten te eten, dus ik krijg er honger van, waardoor ik het kort zal houden om zelf wat te gaan eten.
Tijdens de laatste dagen ik Hong Kong ervaarde ik enkele tegenslagen. De verkoudheid die ik had leidde tot een licht ziek gevoel, met lichte koorts en van die kramp in je spieren. Dus een dag heb ik niet veel gedaan en een beetje in mijn eigen buurt rondgelopen. De volgende dag ben ik met de metro naar de tempel van de 10.000 boeddha's geweest. En dat was echt een vreemde combinatie tussen levensgrote gouden kitscherige snelvervaardigde gipsen beelden en daadwerkelijke mooie boeddhabeelden. En in een hal stonden letterlijk meer dan 10.000 identieke boeddhabeeldjes (die je volgens mij ook bij de marskramer zo kan kopen, alhoewel ik denk dat je dan wel redelijk wat marskramers moet bezoeken om deze hoeveelheid in te kunnen slaan) naast elkaar, wat wel indrukwekkend was. Daarna ben ik doorgereden naar de (echte vasteland)Chinese grens, waar zoals eigenlijk wel te verwachten was, niets speciaals te zien was. Die avond zat ik in mijn hostel, nog steeds half ziek achter de computer tot er drie britse meisjes binnenkwamen die ook op de computer wilden. Ze waren echt heel vriendelijk en ze vroegen of ik mee ging wat drinken, waardoor we met zijn vieren in een vreemde tent belandden (zie je dat t altijd goedkomt Kallista?;)) Na die vreemde tent zijn we terug naar het hostel gegaan en hebben we nog wat gedronken.
De volgende ochtend hadden we weer met elkaar afgesproken om te ontbijten, waar zij mij eindelijk de verfijnde kunst van het eten met stokjes leerden, aangezien er twee van het in een Japans restautant werkten. Daarna hebben ben ik alleen naar Macau geweest. Met een zeer snelle boot die een beetje als een vliegtuig aandoet ben je in een uur in Macau, waar je weer door de douane moet, aangezien Hong Kong en Macau beiden denken dat ze een soort onafhankelijk land zijn, terwijl ze toch allebei China zijn. Macau is echt een leuk dagtochtje vanuit Hong Kong! Het is vrij vreemd, omdat het vol staan met Portugese gebouwen (aangezien het tot 1999 een Portugese kolonie is geweest), terwijl je in China bent, waar alleen maar Chinezen op straat lopen, die ook Chinees spreken. Maar de stad is ook bekent om zijn casino's. De meest enorme en afzichtelijke gebouwen zijn voor een gedeelte in chinese-kitsch-stijl gebouwd en gedeeltelijk op Las Vegas-casino-stijl gebouwd. Beiden geen architectonische hoogstandjes, maar wel leuk om te zien. Na deze dag was ik eindelijk weer beter (op irritant hoesten na, waar die mondkapjesdragende Chinezen toch wel paranoide van worden volgens mij hehe).
Vandaag ben ik vroeg naar het vliegveld vertrokken om mijn reis te vervolgen naar Taiwan. Het vliegtuig was het grootste vliegtuig waar ik ooit ingezeten heb. En dat voor het lage aantal passagiers en de korte lengte (1,5 uur) van de reis. En Thai Air was zo fijn geweest om het eten te serveren met messen en vorken waardoor ik eindelijk al die Chinezen in het vliegtuig heb verslagen met snel eten. Die stokjes brengen me uit vorm, maar met het bestek was ik weer helemaal in mijn element. (Ja, ik ben wel trots op die gave.) Na aankomt kon ik makkelijk met de bus bij het centrale busstation komen, van waar mijn hostel hemelsbreed nog geen 500 meter vandaan zou liggen, maar een aaneenschakeling van een busstation, treinsstation, metrostation en uiteraard weer enkele winkelcentrum (van welke er een de misselijkmakende geur van de textielgigant Zeeman droeg) zorgde ervoor dat ik zo vaak verdwaalde dat ik er bijzonder lang over gedaan heb. Die doolhoven hier maken me gek! Maar de mensen hier lijken behulpzamer dan in Hong Kong. Een oud mannetjes kwam me zelfs uit zichzelf helpen om mijn hostel te vinden en ging ze voor me bellen!
De weerberichten voor Taipei zijn goed (zon en tussen de 18 en 23 graden) voor de komende dagen, dus ik ga me hier wel vermaken! Ik ga nu snel wat te eten zoeken! Wederom tot snel!

• 17 Januari 2010 - 15:05

Kallista:

hahaha ok tis je weer gelukt...

• 19 Januari 2010 - 16:18

Rob:

Jezus, jij typt veel berichten! Lig ver achter :P maarja heb vandaag pas weer internet gefixt, want woon nu in Zuid-Oost tussen de thuglifes. Klinkt goed, ik ga weer door naar 't volgende verhaal.