Tweede bericht vanuit Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jop Vos - WaarBenJij.nu Tweede bericht vanuit Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jop Vos - WaarBenJij.nu

Tweede bericht vanuit Hong Kong

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jop

11 Januari 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Het is hier nu net middag en het regent helaas, dus ik vind het een goed moment om even wat te schrijven. Na vijf dagen Hong Kong voel ik me al aardig thuis hier. Ik ben inmiddels wel gewend geraakt aan de mensen en de drukte. Ook was het weer eergisteren erg zonnig en gisteren een beetje. En op het Engelstalige journaal heb ik gezien dat het in Europa overal ellendig is met het weer, dus ik heb er extra van genoten toen ik met mijn t-shirt in de zon op het strand heb gezeten. Verder heb ik mijn slaapritme weer onder controle en gaat het eten met stokjes minder pijnlijk om aan te zien! Ook al kwam pas een serveerster met een vork naar me toe... een niet erg subtiele hint of een vriendelijk gebaar?
Eergisteren ben ik met de metro naar een soort van nieuwbouw vinex-achtige wijk gegaan om vanaf daar een van Hong Kongs grootste bergen op te gaan, dat gedaan kan worden met de kabelbaan of de bus. Ik had voor de bus gekozen. De grote bezienswaardigheid op die berg was een enorm zittend Boeddhabeeld en een Chinees klooster. Maar ik was niet de enige. Er was daar een heel semi-traditioneel Chinees themapark opgezet met toeristische winkeltjes, suikerspinnenkraampjes en te domme attracties zoals 'Walking with Boeddha'. Een beetje jammer dus. Maar ondanks dat was het overversierde en naar wierook ruikende klooster erg mooi en het Boeddhabeeld indrukwekkend, om nog maar te zwijgen over het landschap en het uitzicht. De bergen zijn bijna een kilometer hoog en lopen zeer stijl naar beneden en zijn begroeid met bamboe- en palm- en (blijkbaar ook in de winter) groene loofbomen. Na een tijdje bij Boeddha te zijn geweest, ben ik een stukje het bos in gaan lopen om dat even rustig te kunnen bekijken zonder dat je met nog duizenden anderen bent. En dat was zo'n verademing, waarna ik besloten had terug de berg af te lopen, helemaal naar de vinexwijk waar ik weer met de metro terug zou kunnen. En die wandeling was zo enorm mooi en rustig! De lucht was inmiddels helemaal blauw en ik ben maar iets van zeven andere mensen tegengekomen op het kilometers lange pad die zeer stijl de berg af kronkelde. En overal waren bamboebossen en stroompjes die de berg af liepen. Onderweg was er een ander klooster te zien, waar de monniken zelf hun groentes verbouwden. Enkele lui-opkijkende honden waren het enige leven dat rond de kloosters te vinden was, aangezien de monniken binnen aan het mediteren waren. Dat was zo'n rustgevende middag! Eenmaal beneden kwam ik weer bij die nieuwbouwwijk aan, waar honderden kinderen aan het buitenspelen waren. De dag had een beetje de sfeer van een lentedag, zo'n dag dat je vroeger als kind voor het eerst zonder jas kon buitenspelen. Later die avond had ik in die nieuwbouwwijk nog even in een van de twee enorme winkelcentra een nieuwe telefoonoplader gekocht, aangezien een van die tandjes van mijn Sony Ericsonoplader (mensen die er een hebben kennen de ellende) kapot was gegaan. Maar omdat ik in Azie ben moest het geen probleem zijn om een nieuwe te vinden. Maar helaas hebben ze hier een Engelse stekker, dus ik moest ook nog een adaptor kopen. Leven de electronica hier!
De volgende dag hoorde ik van het nieuws van een nieuwe zoutzuuraanval in Hong Kong. Een gestoorde Chinees gooit namelijk al 13 maanden lang (uiteraard niet non-stop) zoutzuur van verschillende daken op voetgangers op de straat. En nu was het weer raak, bij wel 30 mensen, die hier fraaie brandwonden aan overgehouden hebben. En op het nieuws zag ik dat het was gebeurd op een kruising waar ik twee avonden daarvoor ook had gelopen. Had best vervelend geweest als ie eerder had toegeslagen...
Maar die dag ben ik met de boot naar Lamma gegaan, een kleiner eiland waar je twee kleine dorpjes met visrestaurants hebt, met zeer verse vis. Ook is het landschap wel mooi, maar lang niet zo mooi als het landschap van de wandeling van de dag ervoor. Maar het was zondag en ik was niet de enige die van het ene dorpje naar het andere dorpje ging lopen. Dus we liepen met heel veel mensen in een lange rij achter elkaar aan. Onderweg nog even in de zon op het strand gaan zitten. Maar het leukste van het platteland van Hong Kong zijn die kleine sfeervolle dorpjes. Heel rustig en groen, met kleine winkeltes een eettentjes en hier en daar een tempel. Die avond kwam ik op het idee om nar Guanzhou (ofzo) te gaan, beter bekend als Kanton. Dat is een grote plaats op het vasteland van China. Maar daar heb je een echt Chinees visum voor nodig. Dus daar ben ik vanochtend even achteraan gegaan. Maar ik kwam erachter dat een visum op zo'n korte termijn ruim 110 euro kost, maar dat vind ik een beetje te duur. Dus geen echt China voor mij deze reis.
Donderdag vlieg ik nar Taipei in Taiwan, dus ik heb nog twee en een halve dag. Maar vandaag regent het en ik ben een soort van verkouden en een beetje licht in m'n hoofd, dus doe het vandaag maar even rustig aan. Net heb ik al even door de schoenenwinkelbuurt en de technischezooibuurt die echt net bij mijn hostel om de hoek zijn, dus als iemand anders nog iets wil, laat het maar horen! Tot snel weer!

  • 11 Januari 2010 - 14:20

    Kallista:

    hoi! loes en lotte vertelden dat je een blog bij houd dus ik dacht ik ga even kijken!
    klinkt echt heel vet allemaal!
    veeel plezier nog en kom maar met die all stars uit de schoenenwinkelbuurt :p
    tot in blue! X

  • 12 Januari 2010 - 10:55

    Lotte:

    Wow, je moet boeddhist worden...

  • 13 Januari 2010 - 00:16

    Rob:

    Damn, man, klinkt wel fucking goed. Je verhaaltjes zijn vermakelijk om te lezen :D die brandwonden moeten zeker fraai zijn geweest. Echt een boehler als je dat gaat doen maar goed :P

    Dat met die vork werd mij ook geflikt met een lepel in Tokyo :P voel je je hard gedisst toch :P beter gaan we ff met eetstokjes eten ergens als je terug bent!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

Hong Kong en Taiwan

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2010

Laatste bericht uit de Orient

18 Januari 2010

Laatste dag Taipei

17 Januari 2010

Tweede bericht uit Republiek China

14 Januari 2010

Berichtje van Formosa

11 Januari 2010

Tweede bericht vanuit Hong Kong
Jop

Actief sinds 17 Mei 2009
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 41317

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 21 Mei 2014

Midden-Oosten en de Kaukasus

07 Februari 1990 - 28 Augustus 2012

Andere bestemmingen

14 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Centraal-Amerika

29 Mei 2011 - 15 Juli 2011

Oost-Azië

15 Juni 2010 - 25 Augustus 2010

Zuidoost-Azie

05 Januari 2010 - 22 Januari 2010

Hong Kong en Taiwan

28 Juni 2009 - 05 Augustus 2009

Midden-Oosten

Landen bezocht: