Genesis - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jop Vos - WaarBenJij.nu Genesis - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jop Vos - WaarBenJij.nu

Genesis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jop

20 Juni 2010 | Thailand, Chiang Mai

Hee iedereen, na enkele dagen op pad te zijn vond ik het wel eens tijd om wat te gaan schrijven. Ten eerste wil ik even kwijt dat het erg goed gaat! Voordat ik wegging heb ik wel enkele stressmomenten gehad, maar als je hier achterin een tuktuk zit of voor iets meer dan 2 euro een grote en zeer smakelijke maaltijd met drinken nuttigt of als een tempel verkoeling biedt tegen de af en toe ondragelijke hitte weet je weer waarom je het doet.
Dinsdag ben ik vertrokken vanaf Amsterdam waarna ik rond middernacht in Dubai ben aangekomen. De eerste vlucht was zeer rustig waardoor ik vier stoelen voor mezelf had. Helaas was mijn tweede vlucht midden rustig: ik zat midden tussen twee hoestende en stinkende Britten. Maar gelukkig bijna de hele reis geslapen. Na aankomst in Bangkok kon ik makkelijk met een bus in de buurt van mijn hostel worden afgezet. En daar kwam ik voor het eerst in contact met de hitte die ik nog niet eerder had meegemaakt. De zon schijnt (tot vandaag) constant en het waait en regent niet. Maar de lucht daarentegen wel vrij vochtig. En samen met een zware backpack vormt het goed recept voor zweetaanvallen die hun weerga niet kennen. Even dat je het weet, maar het is een onontkombare ervaring die hier elke dag meer dan drie liter kost. Zo is 't vandaag 41 graden zie ik net.
De dag van aankomst dag heb ik nog wat geslapen en het enorme winkelcentrum tegenover mijn hostel verkend.
De nacht bleek ik geen jetlag te hebben en kon ik de dag erna de stad gaan verkennen. Ik besloot ongeveer drie kilometer naar het centrum te gaan. Een warme, lange en drukke looptocht langs water, palmbomen, bloemen en winkels waarvan de onsamenhangendheid van de producten je doet verbazen (kinderfietsen en rekken... waarom niet?). En als iemand nog kitscherige gouden Bouddha's wil van ongeveer 3 meter hoog weet ik ook nog wel een leuk straatje waar je ze in groten getale kan kopen. Na mijn wandeling kwam ik aan bij het paleis met bijbehordende tempel, de hoofdatractie van Bangkok, dat vol staat met Boeddha's, gouden versiering en allerlei glitterende gekleurde dingetjes. Daarna nog even naar de daarnaast gelegen tempel geweest om een 30 meter lange liggende Boeddha te aanschouwen. Vervolgens ben ik nog even de rivier overgestoken om daarna met de taxi weer terug te gaan naar mijn hostel. Die avond heb ik besloten om uit het drukke Bangkok te vertrekken naar Ayuthaya, een kleine historische hoofdstad ongeveer 100 kilometer ten noorden van Bangkok.
Eenmaal op het station de volgende dag een kaartje voor de trein gekocht van 15 Baht (ongeveer 30 cent voor een rit van anderhalf uur). Toen ik niet wist of er in de derde klas trein (met ventilator!:)) vaste plekken waren besloot ik het aan een groepje van vijf scholieren te vragen. Maar nee, er waren geen vaste plaatsen en het groepje jongens besloot bij mij te komen zitten. In de rijdende trein begon 'de leider' van het groepje me alles te vragen over waar ik vandaan kwam enzo. Maar (in tegenstelling tot wat hier iedere mannelijke Thai doet) begon hij niet over voetbal toen ik hoorde dat ik uit Nederland kwam. Hij vertelde dat hij en zijn vrienden graag Byonce en Lady Gaga luisterde en toen begon er een belletje te rinkelen. Maar op een gegeven moment kwamen de huidsmeersels tevoorschijn, gevolgd door de mascara, gezichtspoeder, lippenstift en ga zo maar door. En bij aankomst in Ayuthaya trok de leider van de groep zijn 10 centimeter hoge hoerige hakken aan. Ik was getuige geweest van de transformatie van een onvervalste Thaise ladyboy. En daarbij wil ik nog wel even vermelden dat ze allemaal pas vijftien jaar oud waren.
Na deze vreemde treinreis ben ik per tuktuk naar mijn hostel gegaan. Na een kort dutje heb ik een fiets gehuurd om de oude omwaterde binnenstad te verkennen die bezaaid is met bakstenen tempelruines. Erg mooi en weer erg heet. Maar ik besloot op het irritante toeristen-in-amsterdam-op-mcbike-fietsen-tempo te gaan fietsen voor een verfrissende wind en om genoeg tijd te creeeren om alles om me heen te zien. Zeer mooie tempels met Boeddha's zonder hoofd, terwijl er ergens anders weer een Boeddha hoofd in de wortels van een boom zit verstopt. En overal gekleurde vogels, bloemen en hagedissen. Maar het faunahoogtepunt was toch wel toen ik voorbij een hoopje met vuilniszakken fietste waar een monsterlijke hagedis van ruim een meter doorheen liep te ploeteren met de motoriek van een komodoveraan.
Na mijn uitgebreide fietstocht door deze provinciestad besloot ik de volgende dag de nachttrein naar Chiang Mai te gaan nemen. Na lang wachten op het station vertrok mijn trein om 4 uur. De rit was zo mooi en prettig. Het zou dertien uur gaan duren dus ik bereidde me al op iets onprettigs voor maar het was juist heel goed! Het uitzicht over de rijstvelden, de tempels met aapjes er omheen, de dramatische wolken met de zon erachter die langzaam rood werden en bij zonsondergang veranderde in enorme onweerswolken (zonder geluid en zonder regen overigens) was prachtig terwijl de wind met verbrand hout aroma van de rijstvelden door het raam met enig geweld je gezicht in sloeg. Misschien wel de prettigste treinreis die ik gehad heb. En dan kwamen er ongeveer elke minuut verkopers langs die alles verkochten van maaltijden tot luidrichtige plastic speelgoed aapjes. En na zonsondergang moest je aan de conducteur vragen of hij je comfotabele stoel wilde transformeren tot bed, die hij dan vervolgens met alle liefde voor je opmaakte. Na vier uur slapen kwam ik om half zes vanochtend in Chiang Mai aan. Leuke rustige stad met mooie tempels, veel lekker eten en veel groen. (oh het volkslied wordt hier bij de markt buiten gespeeld en ik ben als enige hier niet gaan staan!)
Maar ik denk hier nog wel even te blijven en dan wil naar een olifanten reservaat en dan door richting Laos. Nu even snel wat eten en weer douchen! Tot snel!

  • 20 Juni 2010 - 12:04

    Seline:

    Jop! het klinkt allemaal fantastich :) Heb je mijn smsje nog gehad? Blijf ons updaten!

  • 20 Juni 2010 - 12:20

    Peter&Resi:

    Klinkt geweldig!Genieten maar.

  • 20 Juni 2010 - 18:13

    Kallista:

    wauww de avonturen zijn weer begonnen hoor...! veel plezier in chiang mai, schijnt een hele leuke stad te zijn!

  • 21 Juni 2010 - 08:12

    Sandra:

    Echt heel gaaf, blijf deze leuke verhalen schrijven!
    Veel succes de komende tijd met het vervolg van je reis...

  • 21 Juni 2010 - 09:37

    Peter:

    Prachtige foto's! Is dat trouwens jouw fiets?

  • 21 Juni 2010 - 19:30

    Loes:

    Coool! Echt mooie foto's!! Hou ons op de hoogte xxx

  • 21 Juni 2010 - 21:44

    Martine:

    Als je het over "veel lekker eten" hebt, heb je het toch hopelijk niet over de Kentuckiaanse cuisine? ;)

  • 22 Juni 2010 - 08:42

    Milan:

    haha ik moest ff lachen om martine haar berichtje :P
    klinkt allemaal zeer goed!!
    je hebt de naam v/h reisverslag al even aangepast aan ons gezamenlijke vak komende jaar? :P
    je blog staat in mijn favorieten!
    tot snel!

  • 22 Juni 2010 - 12:03

    Rob:

    Zoals verwacht ben je gelijk voor de ladyboys gegaan zo te zien. You make me proud.

    Klinkt als een vet land!

  • 22 Juni 2010 - 16:34

    Imke:

    Hee Jop! Besloten om je blog goed in de gaten te houden aangezien ik zelf over maar liefst een maandje ook daar zit! Bangkok was het toch niet helemaal dus? Als ik dit zo lees heb ik echt héél veel zin om ook te vertrekken! Kom maar op met de tips:-) Geniet ze! Imke

  • 24 Juni 2010 - 08:08

    Lotte:

    Te gek Joppie! Mooie foto's ook! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Zuidoost-Azie

Recente Reisverslagen:

24 Augustus 2010

Terug in Arabie

15 Augustus 2010

Of eigenlijk Myanmar

10 Augustus 2010

Het rijke eilandstaatje

03 Augustus 2010

Op het zuidelijk halfrond

28 Juli 2010

Vanaf Borneo
Jop

Actief sinds 17 Mei 2009
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 41327

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 21 Mei 2014

Midden-Oosten en de Kaukasus

07 Februari 1990 - 28 Augustus 2012

Andere bestemmingen

14 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Centraal-Amerika

29 Mei 2011 - 15 Juli 2011

Oost-Azië

15 Juni 2010 - 25 Augustus 2010

Zuidoost-Azie

05 Januari 2010 - 22 Januari 2010

Hong Kong en Taiwan

28 Juni 2009 - 05 Augustus 2009

Midden-Oosten

Landen bezocht: