Nam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jop Vos - WaarBenJij.nu Nam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jop Vos - WaarBenJij.nu

Nam

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jop

01 Juli 2010 | Vietnam, Hanoi

Vanmiddag ben ik aangekomen in Vietnam. Nu al een groot contrast met het rurale Laos. Tijdens de taxirit van het vliegveld naar het centrum van Hanoi, die ik gedeeld heb met vijf Ieren, heb ik niets anders gezien dan chaos op de wegen. Overal honderden scooters en brommers die van alle kanten komen, bussen die elkaar lings en rechts inhalen, brommers met een toren van drie meter aan kratten achterop of kooitjes met iets van tien varkens. Weer even wennen dus...
Ik zal nog even de gebeurtenissen van de afgelopen dagen chronologisch vertellen. Tijdens mijn tweede dag in Luang Prabang heb ik via mijn guesthouse een tocht met een tuktuk naar de watervallen 30 kilometer verderop geboekt. Na een keer (om onduidelijke redenen) van tuktuk te zijn gewisseld kwam ik bj een groepje van vier Israeliers terecht, met wie ik mijn ervaringen in Israel kon delen. Na een uurtje kwamen we aan in het watervallenpark, waar we met zes personen (de vier Israeliers en een aangeschoven Hong Kong Chinees) het extreem blauwe water midden in de jungle in gingen. Het water was een aaneenschakeling van enkele meertjes die verbonden waren via kleine watervallen en vormde een populaire zondagsbestemming voor picknickende lokale families. Maar het hoogtepunt was de ongeveer 80 meter hoge waterval, die ook weer in etappes naar beneden viel, waar je halverwegen kon zwemmen. Maar om daar te komen moest je een stijle moddertrap op en over rotsen klimmen waar het water overheen stroomde. En eenmaal daar kon je van de rotsen het water inspringen met een uitzicht over het hele dal. Erg indrukwekkend! Aan het eind van de middag zijn de Chinees en ik weer teruggegaan (ik hoopte nog even dat ie mijn sd-kaart kon maken, aangezien hij uit Hong Kong komt, maar mijn vooroordeel bleek niet te kloppen...).
De dag daarna heb ik eigenlijk niets meer gedaan. Een beetje rondgelopen in de stad, lekker gegeten (de Laotiaanse keuken;)). Eigenlijk wilde ik die ochtend om zes uur opstaan en zien hoe de locals de monniken voeden (of eerder voedsel geven), maar toen mijn wekker ging vroeg ik me af wie ik voor de gek hield en ben weer verder gaan slapen.
De dag daarna ben ik om half negen 's ochtends opgehaald met de minibus en bij het busstation afgezet, waar om negen uur 'King of Bus' vertrok naar Vang Vieng, een stadje 250 kilometer verderop dat bekend staat om het 'tuben', in een opblaasband met de rivier meestromen en onderweg bij verschillende bars je helemaal klemzuipen. Iets dat ik in mijn korte verblijf van een nacht daar niet wilde gaan doen. In de bus van Luang Prabang naar Vang Vieng zat ik naast een Nederlandse jongen met wie ik de gehele busreis (weer eens Nederlands) gepraat heb. De rit van zeven uur (over slechts 250 kilometer!) voerde door de bewolkte bergen, rijstvelden die nog steeds omgeploegd worden door buffels en mannetjes met matchende punthoedjes, en enorme stijle rotsen begroeid met oerwoud.
Bij aankomst in Vang Vieng bleek het een beetje zoals voorspeld: overal bars (waar mensen de hele dag onbewegelijk Friends of Famly Guy liggen te kijken), emmers als eenheid voor alcohol, locals die opium aanbieden (wat eigenlijk overal in Laos gebeurd) en onverstaanbare vadsige Britse wijven. Maar ik had een rustige bungalow aan de rivier voor mezelf, dus ik was vrij tevreden. Die avond kwam ik de vier Israeliers tegen van de watervallen, waarna we met z'n allen wat gegeten hebben.
De volgende ochtende ben ik op tijd opgestaan om te gaan fietsen naar de grotten, zes kilometer verderop. Ik heb toen een mountainbike gehuurd en de onverharde weg vol plassen en modders bedwongen tussen de rijstvelden en de prachtige karstbergen door. Bij aankomst daar rond 10 uur was ik de enige en ben ik met een gehuurd lampje voor op mijn hoofd de grotten betreden. Niet heel spectaculair, maar wel een avontuur om daar alleen in te klimmen met slippers. Onafscheidelijk ben ik weer van ze, door weer en wind! Bij terugkomst was ik vrij trots op mijn relatieve sportieve prestaties van die dag en ben ik met een tevreden gevoel met de bus naar Vientiane gegaan, de hoofdstad van Laos. De busrit over het bekraterde asfalt was geen pretje en ik denk dat de schokdempers van de bus daar net zo over dachten. Eenmaal in Vientaine samen met twee Australiers een hotel gezocht in de lelijke stad. 's Avonds trouwens in mijn kamer nog die laatste Indiane Jones gekeken op tv... slechte film... niet heel relevant in mijn verhaal, maar wil het jullie toch even meegeven.
Vanochtend naar het zeer kleine vliegveld van Vientiane gegaan. Ik denk dat ze iets van tien vluchten per dag doen. Het gebouw van het vliegveld is verreweg het modernste gebouw van het hele land en had zelfs een lift met uitzicht (wauw). Het vliegtuig was een erg klein propellorvliegtuigje dat bestuurd werd door een Laotiaan. En aangezien de persoon het meest respectabele beroep hier in Laos die ik gezien heb de baliemedewerker van het hotel was, had ik vrij weinig vertrouwen in de kunsten van de piloot. Maar mijn rascistische vooroordelen waren onterecht en een uur later landden we (hardhandig) in Hanoi.
En daar ben ik nu. Net heb ik de Vietnamezen van het hotel opdracht gegeven mijn was te gaan doen en zometeen ga ik wat eten. Morgen en overmorgen de stad verkennen en hopelijk de twee dagen erna een tour naar Halong Bay op een boot. Wederom tot snel!


  • 01 Juli 2010 - 17:15

    Kallista:

    haha dat tuben klinkt eigenlijk best wel gezellig!

    ennee... 'opdracht gegeven mijn was te gaan doen?' serieus?

    nou veel plezier daar in vietnam en ik merk het wel als je weer eens wat schrijft.
    je schrijft echt leuke verhalen trouwens, jouw carriere moet worden: reisverhalenschrijver! en dan ondertussen gezellig bij blue blijven werken natuurlijk!
    X

  • 03 Juli 2010 - 22:01

    Martine En Milan:

    heey! we hebben je een zeer intrigerend en belangrijk smsje gestuurd. we verlangen naar een spoedige reactie groetjes een compleet dronken milan en een beetje aangeschoten martine ps. 3x raden wie dit geschreven heeft ps2. jeff heeft ook nog niet op ons smsje gereageerd terwijl het bij hem wel overdag is ps3 milan is sexy ps4 volgens milan zelf natuurlijk, martine valt gelukkig gewoon op hetero mannen

  • 05 Juli 2010 - 07:14

    Jop De Vos:

    Haha maak je maar geen zorgen hoor Kallista;) de rekening was relatief hoog en ze probeerden nog t-shirts achter te houden ook!

    En Martine en Milan: hoeveel flessen rose zijn er aan dit berichtje vooraf gegaan?;) mijn batterij was leeg dus zag jullie smsje pas vandaag weer! En Martine: ik heb nog aan je advies gedacht! Ik vertel het je nog wel!

  • 06 Juli 2010 - 08:46

    Lotte:

    Niet zo neerkijken op Salou-achtige locaties hoor, is ook cultuur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Zuidoost-Azie

Recente Reisverslagen:

24 Augustus 2010

Terug in Arabie

15 Augustus 2010

Of eigenlijk Myanmar

10 Augustus 2010

Het rijke eilandstaatje

03 Augustus 2010

Op het zuidelijk halfrond

28 Juli 2010

Vanaf Borneo
Jop

Actief sinds 17 Mei 2009
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 41322

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 21 Mei 2014

Midden-Oosten en de Kaukasus

07 Februari 1990 - 28 Augustus 2012

Andere bestemmingen

14 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Centraal-Amerika

29 Mei 2011 - 15 Juli 2011

Oost-Azië

15 Juni 2010 - 25 Augustus 2010

Zuidoost-Azie

05 Januari 2010 - 22 Januari 2010

Hong Kong en Taiwan

28 Juni 2009 - 05 Augustus 2009

Midden-Oosten

Landen bezocht: